آبمیوه‌های آماده، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند

1 سپتامبر 2016- محققان اسپانیایی نشان دادند که نوشیدن مقدار زیادی آب میوه‌های آماده می‌تواند خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد، اما این خطر می‌تواند با مصرف آب یا آبمیوه‌ی تازه کاهش یابد.

محققان دانشگاه Navarra این یافته‌ها را پس از بررسی ارتباط بین دیابت نوع 2 و انواع مختلف نوشیدنی‌ها بدست آورند. آنها از 17500 شرکت کننده خواستند تا پرسشنامه‌ای را درباره‌ی نوع نوشیدنی‌هایی که مصرف می کنند، تکمیل نمایند. این افراد به طور متوسط به مدت 10.2سال تحت نظارت قرار گرفتند.

در مجموع 142 مورد جدید ابتلا به دیابت نوع 2 شناسایی گردید اما میزان ابتلا به دیابت نوع 2 درمیان افرادیکه به جای آبمیوه‌های آماده از آب استفاده می‌کردند، پایین‌تر بود.

 خطر ابتلا به دیابت نوع 2 با جایگزینی آبمیوه‌های آماده با آب به میزان 25 درصد کاهش یافت و هنگامیکه آبمیوه‌های بطری با آبمیوه‌های تازه جایگزین شدند، این خطر تا 35 درصد کاهش یافت و همچنین دانشمندان دریافتند چنانچه این جایگزینی با آب پرتقال تازه صورت گیرد، خطر ابتلا به دیابت تا 44 درصد کاهش می‌یابد.

یک ارتباط مستقیم و قابل توجه بین مصرف نوشیدنی‌های بطری و دیابت نوع 2 وجود دارد. خطر ابتلا به دیابت نوع 2 به ازاء اضافه شدن هر وعده‌ی سروینگ از آبمیوه‌های آماده در روز تا 33 درصد افزایش می‌يابد.

محققان گفتنند: مطالعه‌ی ما نشان می‌دهد که جایگزینی یک واحد سروینگ آب یا آبمیوه ی تازه بویژه آب پرتقال، به جای آبمیوه‌های بطری و آماده می‌تواند شیوع دیابت نوع 2 را معکوس کند و برعکس افزودن هر واحد سروینگ  آبمیوه در روز مستقیماً با خطر بالایی از ابتلا به دیابت همراه است.

به همین دلیل توصیه می‌شود مصرف آبمیوه‌های آماده را کاهش داده و بجای آن از آب یا آبمیوه‌ی تازه استفاده شود.

 این نوع جایگزینی می‌تواند یک اقدام مقرون به صرفه برای مقابله با همه‌گیری دیابت باشد با این حال محققان به مطالعات طولی برای تایید این ارتباط نیاز دارند.

به طور کلی به افراد مبتلا به دیابت توصیه می‌شود از خوردن نوشابه‌های گازدار، انرژی‌زا یا آبمیوه‌های آماده پرهیز کنند مگر در شرایطی که قند خون آنها افت کرده باشد. نظارت بر مقدار قند موجود در آبمیوه‌ها می‌تواند کار دشواری باشد. به همین دلیل آب بعنوان سالم‌ترین و ایمن‌ترین گزینه معرفی می‌شود. بهتر است برای طعم دار نمودن آب از مقداری آبمیوه‌ی تازه یا تکه‌هایی از میوه‌های تازه استفاده شود. این تحقیق در مجله‌ی Journal Plus publication منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/sep/bottled-juice-drinks-increase-risk-of-type-2-diabetes,-researchers-suggest-99728532.html